Potraviny, které Vašim zubům neškodí, ale naopak pomáhají

Každý ví, jaké potraviny a nápoje jsou pro zuby závadné – sladké nápoje, kolové nápoje, šumivé nápoje, ovocné džusy, slazené jogurty, čokoláda, sladké bonbóny atd. Všeobecně sladké. Sacharidy, a to hlavně sacharóza, fruktóza, glukóza a laktóza jsou zpracovávány bakteriemi v zubním plaku a vytváří kyseliny. Kyseliny pak odvápňují zub, narušují zubní sklovinu a vzniká zubní kaz. Záleží tedy jaké sacharidy v potravě přijímáme, v jakém množství a jak často.

Nicméně sacharidy jsou důležitou složkou našeho jídelníčku a nevyhneme se jim. Jakmile pozřeme jídlo s obsahem sacharidů, pH v ústech se sníží na kritickou hodnotu a do optima se vrátí až za 1-2hod po konzumaci. Proto je důležité v tomto časovém rozmezí nepřijímat další potraviny, aby se mohlo pH ustálit!  Vyčistit si zuby rozhodně v této chvíli není řešením, zubní sklovina je změklá a kartáčkem si kyseliny do ní můžete jednoduše ještě více zapracovat! Je lepší soustředit se na Váš jídelníček a mezi hlavními jídly nic nemlsat. A jaké potraviny bychom měli do svého jídelníčku zařadit? Sepsali jsme pro Vás několik potravin, které jsou pro zuby méně závadné, ne-li vůbec.

Voda

Čím jiným začít než obyčejnou vodou! Čistou neperlivou vodou nemůžete nic zkazit. Je dobré na ní postupně učit i malé děti. Dát jim vodu do barevné lahvičky, nebo jim dát brčko, aby se jim to více líbilo. Spousta dětí vodu totiž nerado, protože jsou zvyklé na sladké nápoje. Pokud přece jenom vyžadují sladší nápoje, je dobré jim vodu dát aspoň na zapití. To platí i u dospělých!

Čaj

Zelený a černý neslazený čaj. Také vhodná varianta pro děti. Dlouhodobé pití čaje má sice v důsledku nažloutnutí skloviny, ale za to obsahuje látky polyfenoly, které v dutině ústní zpomalují růst bakterií.

Zelenina

Pro zuby je velmi významná především listová zelenina. Zejména kapusta a špenát jsou bohatým zdrojem vápníku, ale příznivci jsou i hlávkový salát, rukola nebo polníček.
Dále se po hlavním jídle doporučuje dát si např. mrkev nebo salátovou okurku. Zvyšují tvorbu slin a zuby „očišťují“. Navíc obsahují antioxidanty a vitamín A! Stejně funguje i např. řapíkatý celer, ale ten si syrový po jídle dá asi málo z nás.

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky obsahují vápník a bílkoviny, které napomáhají k posilování skloviny. Do svého jídelníčku můžete zapojit sýry, bílý jogurt a mléko! Všechny tyto potraviny jsou pro zuby prospěšné, ale pozor musí být kvalitní! Sýry napomáhají tak, že v ústech působí zásaditě a tím zvyšují pH v ústech z kritické hodnoty, při níž je sklovina oslabená, na vyšší. Podobně dokáže fungovat i mléko – neutralizuje kyseliny v ústech. Mléko tedy můžeme využít k zapití nějakého sladkého pokrmu. Dále kvalitní mléko obsahuje i vitamín D, který je potřebný k zpracování vápníku. Co se týče jogurtu, musí být kvalitní, bílý! Jogurt obsahuje probiotika, které jsou dobré pro naše dásně.

Ryby

Ryby obsahují opravdu mnoho prospěšných látek, a ne nadarmo se uvádí mezi zdravé a potřebné potraviny. Obsahují omega-3 mastné kyseliny, které snižují riziko onemocnění dásní, vitamin D, který, jak už jsme zmiňovali výše, je potřebný pro zpracování vápníku. Dále obsahují fosfor a fluoridy, které chrání a posilují zubní sklovinu. Doporučuje se především losos, tuňák nebo i sardinky.

Žvýkačky bez cukru

Nesmíme zapomenout zmínit také žvýkačky! Žvýkačky jsou opravdu dobrá věc. Pokud si dáme po jídle žvýkačku, tak žvýkání podmiňuje tvorbu slin a ty nejenže zub omývají, ale také zvyšují pH a dodávají potřebné ionty. Co je ale velmi důležité, je mít žvýkačku bez cukru. Na to si dávejte pozor, protože pokud budete mít sladkou žvýkačku, je její účinek opačný. Pokud žvýkačky nežvýkáte, protože vám „vytahují“ plomby, tak není chyba ve žvýkačce, ale plomba je špatně zhotovená nebo pod ní je kaz. ☹ Správně zhotovenou plombu žvýkačka nevytáhne!

Dále je určitě dobré zapojit do jídelníčku i čerstvé ovoce. Jablka jsou křupavá a šťavnatá, a navíc mají vysoký obsah vlákniny a vody. Stejně tak dobré jsou hrušky.
Mandle a oříšky patří také do skupiny potravin vhodné pro zuby. Mají nízký obsah cukru, obsahují vápník, bílkoviny a vitaminy.

Tak co si dneska dáte?

Přidat komentář